Telefonie: voorbeelden

Voorbeelden van het gebruik van de telefonie module

De toepassingsmogelijkheden van telefonische alarmering zijn vrijwel onbeperkt. Hieronder zijn enkele verschillende voorbeelden beschreven.

Oproepen bedrijfshulpverleners (BHV)

De receptioniste bij een groot kantoor kan op ieder moment een alarm starten vanaf haar console waarop ze het alarm kiest en de juiste verdieping aangeeft. De BHV-ers worden op hun draadloze toestellen opgeroepen en horen "EHBO alarm 3e etage, meld u bij het verzamelpunt". 

Dezelfde groep is ook op te roepen vanaf een aantal rode telefoons die door het hele pand hangen. Zodra iemand een dergelijke telefoon gebruikt en op de alarmknop drukt, wordt de BHV groep opgeroepen. Iedereen hoort eerst "Hulpoproep vanaf etage 2" en komt daarna in een groepsgesprek met de beller. 

Instant conferencecall voor crisisteam of management

Hierbij kan bijv. worden gekozen voor een telefonische alarmoproep met vrije tekst en conference mogelijkheid. Alle ontvangers horen het ingesproken bericht en komen daarna in groepsgesprek met de initiator. Een managementteam van een bedrijf met diverse vestigingen kan op deze manier bijvoorbeeld makkelijk bij elkaar worden geroepen. De initiator spreekt in "Er is een overval geweest op onze locatie in Weesp, geen gewonden, wel veel schade. Graag overleg".

Nerve Centre gaat alle leden uit de juiste groep bellen (desnoods op meerdere telefoonnummers als de persoon niet bereikbaar is). Zodra iemand de telefoon aanneemt hoort hij het bericht en daarna "Blijft u aan de lijn, u komt nu in een groepsgesprek", waarna men met elkaar kan overleggen.

Een minimaal aantal personen gegarandeerd bereiken

Met het telefoniescenario "X uit Y" is het mogelijk om Nerve Centre te laten stoppen als een minimum aantal personen is bereikt.

Een waterschap heeft voor een alarmsituatie 35 mensen nodig uit een groep van 250. Met het genoemde scenario worden personen telefonisch opgeroepen. Ze krijgen de alarmtekst te horen en daarna de keuze "toets een 1 als u op kunt komen of toets 2 als u niet kunt komen". Pas als er 35 mensen '1' hebben getoetst stopt Nerve Centre met verder bellen. Om te voorkomen dat er onnodig veel mensen worden gebeld kan per scenario worden gekozen hoeveel personen gelijktijdig mogen worden opgeroepen.